EQT VI verkoopt Bureau van Dijk aan Moody’s Corporation

• EQT VI verkoopt Bureau van Dijk, een vooraanstaande wereldwijde speler op het gebied van business intelligence en bedrijfsinformatie, aan Moody’s Corporation voor EUR 3,0 miljard
  • Onder EQT VI heeft Bureau van Dijk een aanzienlijke transformatie doorgemaakt, met investeringen op het gebied van onder andere sales, marketing en productontwikkeling
  • Sterk overeenkomende bedrijfsculturen en solide strategische en industriële rationale voor de combinatie

EQT VI Limited (“EQT VI”) heeft een overeenkomst gesloten om Bureau van Dijk (ofwel de “Onderneming”) te verkopen aan Moody’s Corporation (“Moody’s”) voor een ondernemingswaarde van EUR 3,0 miljard. Bureau van Dijk, waarvan het hoofdkantoor in Amsterdam is gevestigd, verzamelt, bewerkt, standaardiseert en verspreidt de meest uitgebreide dataset ter wereld op het gebied van private ondernemingen, waarin gegevens van ruim 220 miljoen ondernemingen zijn opgenomen. De Onderneming is in de afgelopen dertig jaar met ruim 160 onafhankelijke informatieleveranciers samenwerkingsverbanden aangegaan, en heeft een platform gecreëerd dat klanten met data verbindt om zo een breed scala aan zakelijke uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

EQT VI heeft Bureau van Dijk in september 2014 overgenomen met als doel zijn leidende marktpositie verder uit te bouwen en groei te versnellen. Onder EQT VI heeft de Onderneming een aanzienlijke transformatie doorgemaakt als gevolg van een aantal belangrijke initiatieven.

- Ontwikkeling van de organisatiestructuur als voorbereiding op verdere groei

- Investeringen in de sales-organisatie, waaronder de invoering van een verkoopmatrix, implementatie van een wereldwijd CRM-systeem en uitbreiding van het salesteam

- Sterke focus op de ontwikkeling van nieuwe producten en verdere verbetering van bestaande producten, bijvoorbeeld door de introductie van een nieuwe gebruikersinterface

- Aanzienlijke investeringen in marketing en corporate branding

De op groei gerichte initiatieven onder EQT VI hebben gezorgd voor sterke financiële resultaten. De Onderneming genereerde een omzet van EUR 258 miljoen en EBITDA-resultaat van EUR 132 miljoen in 2016.

“Bureau van Dijk heeft in de afgelopen drie jaar zijn leidende positie op de markt verstevigt en de financiële groei versneld. Deze ontwikkeling illustreert de aanpak van EQT die erop gericht is managementteams te helpen goede bedrijven nog beter te maken. De koers voor Bureau van Dijk wordt voortgezet – de strategische rationale voor deze transactie is overtuigend en biedt geweldige toekomstperspectieven. Het managementteam heeft indrukwekkend werk geleverd en we kijken uit naar de verdere ontwikkeling van Bureau van Dijk als onderdeel van Moody’s”, aldus Kristiaan Nieuwenburg, Partner van EQT Partners en Investment Advisor bij EQT VI.

“De afgelopen drie jaar hebben we een spannende transformatie doorgemaakt met de steun van EQT en hun branchedeskundigen. We zijn bijzonder verheugd om samen verdergaan met Moody’s als onze nieuwe eigenaar en om onze Onderneming door te blijven ontwikkelen”, aldus Mark Schwerzel, Deputy CEO van Bureau van Dijk.

Moody’s Corporation is het moederbedrijf van Moody’s Analytics, aanbieder van software, advies diensten en onderzoek voor krediet en economische analyse en financieel risicomanagement, en Moody’s Investor Service, aanbieder van credit ratings en onderzoek met betrekking tot schuld instrumenten en aandelen.

De overeenkomst is onder voorbehoud van de gebruikelijke goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en de transactie zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2017 worden afgerond.

De verkopers zijn bijgestaan door Quayle Munro en J.P. Morgan.

Contactpersonen
Kristiaan Nieuwenburg, Partner bij EQT Partners, Investment Advisor bij EQT VI, +31 20 262 40 01
Persafdeling EQT, +46 8 506 55 334, press@eqtpartners.com

Over EQT
EQT is een vooraanstaande maatschappij voor alternatieve beleggingen met circa EUR 35 miljard aan beheerd vermogen verspreid over 22 fondsen. De EQT-fondsen zijn actief via portefeuillebedrijven in Europa, Azië en de VS, en hebben een totale omzet van ruim EUR 19 miljard en circa 110.000 medewerkers in dienst. EQT werkt met portefeuillebedrijven om te zorgen voor duurzame groei, operational excellence en marktleiderschap.

Kijk voor meer informatie op www.eqtpartners.com

Over Bureau van Dijk

Bureau van Dijk verzamelt en bewerkt bedrijfsinformatie over private ondernemingen om betere besluitvorming en verhoogde efficiency te faciliteren. De producten van het bedrijf combineren gegevens van toezichthoudende en andere bronnen – waaronder ruim 160 informatieverstrekkers – om zo de meest uitgebreide en betrouwbare informatie over private ondernemingen, ondernemingsstructuren, economisch eigendom en transactie-informatie aan de markt te kunnen verstrekken. De Orbis-database van Bureau van Dijk bevat informatie over 220 miljoen private ondernemingen in alle landen van de wereld. Orbis beschikt tevens over krachtig software en moderne tools voor datavisualisatie om gebruikers te helpen bij het raadplegen en bewerken van de informatie voor uiteenlopende onderzoeksdoeleinden.

Kijk voor meer informatie op www.bvdinfo.com

EQT logo